Zespół Dydaktyki Języka Polskiego i Glottodydaktyki
W wyniku zmian organizacyjnych, które miały miejsce w roku akademickim 2019/20, w Katedrze Stylistyki i Pragmatyki Językowej pracują dr hab. Danuta Jastrzębska-Golonka, prof. uczelni i dr hab. Agnieszka Rypel, prof. uczelni. Od początku swojej pracy w naszej uczelni związane były z Zakładem Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego. Prowadziły i prowadzą zajęcia z zakresu dydaktyki literatury i języka polskiego, literatury dla dzieci i młodzieży, biblioterapii, retoryki, fonetyki, komunikacji językowej, nauczania języka polskiego jako obcego oraz logopedii. Obecnie wskazany nurt badawczy kontynuują w Zespole Dydaktyki Języka Polskiego i Glottodydaktyki.
Agnieszka Rypel - doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, profesor uczelni, pracuje na Wydziale Językoznawstwa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jest autorką dwóch monografii (Nauczanie komunikacyjne w kształceniu uczniowskich wypowiedzi pisemnych. Problemy. Badania eksperymentalne. Implikacje dydaktyczne, Bydgoszcz 2007; Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918-2010) oraz kilkudziesięciu artykułów, których tematyka dotyczy przede wszystkim: nowych koncepcji kształcenia językowego, a zwłaszcza tworzenia wypowiedzi pisemnych, retoryki, ustaleń metodologicznych dotyczących dyskursu edukacyjnego oraz stosowanych w nim mechanizmów perswazyjnych, wychowania językowego, a także językowego i kulturowego obrazu miasta i nauczania języka polskiego jako obcego. |
||
Danuta Jastrzębska-Golonka - doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, prof. uczelni. Pracuje na Wydziale Językoznawstwa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Opublikowała szereg artykułów z zakresu m.in. językoznawstwa stosowanego, historii dydaktyki polskiej, dydaktyki literatury, języka polskiego i historii,polskiej edukacji emigracyjnej, problematyki nauczania i funkcjonowania dzieci niepełnosprawnych, języka młodzieży szkolnej, literatury dla dzieci i młodzieży. Autorka monografii: Fonetyka wczoraj i dziś. Ewolucja wiedzy fonetycznej w opracowaniach i podręcznikach gramatyki dla szkół średnich okresu międzywojennego na tle historii nauczania języka polskiego (Bydgoszcz 2004) oraz Konceptualizacja świata przedstawionego w języku najnowszego przekładu tekstów Hansa Christiana Andersena (Bydgoszcz 2011). |
Zorganizowały konferencje:
- JĘZYK- BIZNES – MEDIA, 20 – 21 października 2008r., Bydgoszcz,
- JĘZYK – ESTETYKA – SZTUKA, 11 października 2013 r., Bydgoszcz,
- ISTNIEĆ W KULTURZE. MIĘDZY TEORIĄ A PRAKTYKĄ EDUKACYJNĄ – 20-22 kwietnia 2009 r., Bydgoszcz,
- ISTNIEĆ W KULTURZE – ISTNIEĆ W KULTURACH – 21-23 kwietnia 2016, Bydgoszcz.
W latach 2012-2015 we współpracy z Katedrą Języka i Literatury Polskiej Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu w Zagrzebiu prowadziły projekt „Istnieć w kulturze- Istnieć w kulturach”. W jego ramach odbyły się warsztaty językowo-kulturowe dla studentów polskich i chorwackich(dwukrotnie w Bydgoszczy i dwukrotnie w Zagrzebiu).
03.11.- 09.11.2014. Wzięły udział w projekcie „Kulturowo-językowy obraz społeczeństwa polskiego w PRL. Między tradycją a ideologią” organizowanym we współpracy z Uniwersytetem w Zagrzebiu w ramach programu Erasmus Plus.
W latach 2013-2015 brały udział w badaniu „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej” w ramach projektu systemowego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”.
W czerwcu 2019 r. brały udział w dniach nauki Polskiej w Gruzji, gdzie wygłosiły cykl wykładów na Uniwersytecie im. Ilia Czawczawadze w Tbilisi, na Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym w Gori oraz w Instytucie Polskim w Tbilisi.
Organizują szereg wykładów popularyzatorskich dla dorosłych (m.in. w Zgromadzeniu Sióstr Albertynek w Bydgoszczy, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Bibliotece Polskiej w Tbilisi, Domu Kultury Polskiej w Wilnie), dla nauczycieli (m.in. w Bydgoszczy, Warszawie, Perth), przygotowują i prowadzą lekcje oraz warsztatydla dzieci i młodzieży w Polsce (m.in. dla uczniów LO nr II, LO nr VI i Liceum Ogólnokształcącego „Przyszłość” w Bydgoszczy; dla uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. L. Braille’a w Bydgoszczy), a także za granicą (np.: w Szkolnym Punkcie Konsultacyjnym im. Lelewela przy Ambasadzie RP w Brukseli, Szkolnym Punkcie Konsultacyjnym im. Jana Pawła II przy Ambasadzie RP w Brukseli z siedzibą przy Polskiej Misji Katolickiej, w Polskiej Szkole Przedmiotów Ojczystych im. Heleny Modrzejewskiej w Londynie, Polskiej Szkole im. T. Arciszewskiego na Balham w Londynie, Polskiej Szkole Sobotniej im. Św. Królowej Jadwigi w Tbilisi, w Domu Kultury Polskiej w Wilnie, W Centrum Edukacyjnym „Bajka” w Perth).
Współpracują z nauczycielami języka polskiego w Bydgoszczy i za granicą, uczestniczą w wykładach, szkoleniach, sympozjach i konferencjach.